Uitdaging 5: de alledaagse uitdagingen
De eerdere 4 uitdagingen hingen nauw samen met
het fusieproces. Er waren nog meer beren op de weg. Tijdens het
implementatietraject kregen we ook te maken met een waslijst aan alledaagse
uitdagingen.
Graag zet ik er een aantal ter illustratie op een rij:
· Mobiliseren van 400 medewerkers en medisch specialisten voor de bemensing van de taak- en aspectgroepen
· Organiseren van het testen
· Opleiden van 3.500 medewerkers
· Op poten zetten van de Nazorg-organisatie
· Controleren van honderden werkplekken, printers, labelprinters en scanners
·
Inregelen van de zonering voor
printers en scanners
De basis voor succes
Halverwege de reviewfase (zomer 2016) stapten we plotseling
over van de HiX 6.0 implementatie naar de kersverse opvolger: HiX 6.1. Deze
beslissing impliceerde een behoorlijke verzwaring van het toch al overvolle
programma. De voordelen van deze upgrade wogen zwaarder en gaven de doorslag om
deze stap te zetten.
Planning
· Begin 2016 legden we de planning van het programma contractueel vast:
· Start van de reviewfase (eind april)
· Deel 2 van de reviewfase (na de zomerperiode)
· Integrale procestesten (oktober)
· Opleidingen (november)
· Organisatiebrede Big Bang Go Live van HiX (25 november)
Prestatie van formaat
De planning was
gehaald én alle programmaresultaten zijn gerealiseerd. Dat was een prestatie
van formaat, gelet op de enorme scope, de extra uitdaging vanwege de fuserende
organisatie én de late switch naar HiX 6.1. Het resultaat was te danken aan de
geweldige inzet van de Alrijne medewerkers, de goede en doelgerichte
samenwerking tussen het programmamanagement, de Raad van Bestuur en het
management van Chipsoft. Zoals gezegd: een huzarenstukje!
De eerste ervaringen
HiX 6.1 draait
nu enkele maanden op volle toeren: de stemming is nog steeds positief.
Natuurlijk moeten we soms issues oplossen. Het gros hiervan behelst de verdere
harmonisatie van de processen binnen het ziekenhuis. Niet vreemd voor een
organisatie die zo sterk in ontwikkeling is. De voorbereidingen voor het
programma HiX fase 2 zijn inmiddels in volle gang. Zo start binnenkort het project
‘Optimaliseren
Patiëntenlogistiek’, dat de extra mogelijkheden van het Zorgportaal benut én
gebruikmaakt van aanmeldzuilen. Ook worden de eerste pilotprojecten ‘eHealth’ opgezet.
Randvoorwaarden invullen
AusserhoferBos
kijkt met plezier terug op dit uitdagende project op het snijvlak van een omvangrijke
organisatieverandering en een vergelijkbare ICT-vernieuwing. Het is cruciaal om
risico’s te onderkennen en hier continue op te anticiperen. Daarnaast is
het doorslaggevend om zorg te dragen voor een leidende, verbindende en
inspireerde samenwerking op alle lagen van het programma. Succes ligt binnen handbereik als we de randvoorwaarden
goed invullen.
Rol
AusserhoferBos in projectteam
· Onno Kooijman: projectmanager op de onderdelen Interfaces, Omnummer en PACS-2
· Peter Bos: adviseur van de verantwoordelijke bestuurder van Alrijne over het programma (vanaf januari 2016) en programmadirecteur (vanaf mei 2016)
· Martijn Hollemans: projectmanager van de ‘speciale werkplekken’ in de periode voor de Go Live