1. Inleiding
Onze adviseurs houden zich aan professionele gedragsregels van de Orde van Organisatiekundigen en –adviseurs (Ooa). De verkorte versie zenden wij u op verzoek toe.
2. Definitie
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder
·
het bureau
(ook
aangeduid met wij en ons) AusserhoferBos ZorgICT
dat in haar overeenkomst met de opdrachtgever naar deze
Algemene Voorwaarden verwijst.
·
de opdrachtgever
de contractpartner van het bureau.
·
de opdracht
iedere overeenkomst van het bureau
tot het leveren van
diensten aan opdrachtgever.
3. Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tot het leveren van diensten door het bureau. Van deze voorwaarden kan slechts worden afgeweken indien partijen zulks uitdrukkelijk schriftelijk overeenkomen.
4. Totstandkoming opdrachten
Onze offerte is gebaseerd op de informatie die ons door de opdrachtgever tot dan toe is verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in dat hij daarbij de voor de opzet en uitvoering van de opdracht essentiële informatie aan ons heeft verstrekt. Indien geen geldigheidsduur is vermeld, is de offerte niet verbindend tot het moment dat de opdracht ons wordt verstrekt en wij deze hebben geaccepteerd. Een mondelinge opdracht zal door ons schriftelijk worden bevestigd.
5. Uitvoering opdrachten
Wij zullen ons inspannen de door ons te leveren
adviesdiensten naar beste inzicht en vermogen uit te voeren, overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap.
Wij zullen de
opdracht vanuit een professioneel onafhankelijke opstelling uitvoeren.
Uiteraard zullen wij met de opdrachtgever overleggen over de wijze waarop de
opdracht wordt uitgevoerd. Wij zullen ons inspannen de opdracht binnen de
afgesproken planning uit te voeren. De duur van de opdracht kan behalve door
onze inspanning worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van
de informatie die wij verkrijgen en de medewerking die wordt verleend. Wij
kunnen dan ook niet van tevoren exact aangeven hoeveel tijd voor het uitvoeren
van de opdracht nodig zal zijn.
De resultaten van toepassing en gebruik van de door ons
verrichte studies en verstrekte adviezen zijn afhankelijk van velerlei
factoren, die buiten onze invloed vallen.
Ofschoon de opdracht door ons naar beste inzicht en
vermogen, en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap wordt uitgevoerd,
kunnen wij derhalve geen garanties met betrekking tot de resultaten van de door
ons verrichte studies en verstrekte adviezen. Wij hebben een
inspanningsverplichting.
6. Verplichtingen opdrachtgever
De opdrachtgever zorgt ervoor dat alle documenten en
gegevens die wij nodig hebben voor het conform de afgesproken planning uitvoeren
van de opdracht, tijdig in ons bezit komen. Verder moeten wij kunnen rekenen op
de tijdige beschikbaarheid van de bij onze werkzaamheden betrokken medewerkers
van de organisatie van de opdrachtgever. De opdrachtgever geeft derden, die hij
bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken, geen opdracht dan in
afstemming met ons.
Wanneer wij daarom verzoeken, zal gedurende de looptijd van
de opdracht een eigen werkruimte met telefoonaansluiting kosteloos ter beschikking worden gesteld
7. Vertrouwelijkheid
Wij zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van de opdrachtgever jegens derden. Wij zullen verder in het kader van de opdracht alle voorzorgsmaatregelen nemen ter bescherming van de belangen van de opdrachtgever. Evenzo zal de opdrachtgever, zonder instemming onzerzijds, aan derden geen mededelingen doen over onze aanpak, werkwijze e.d. dan wel onze rapportage ter beschikking stellen.
8. Personeel
Wij kunnen na overleg met de opdrachtgever de samenstelling
van ons adviseursteam wijzigen, indien wij menen dat dit voor de uitvoering van
de opdracht noodzakelijk is. De wijziging mag de deskundigheid van het adviseursteam
niet verminderen, noch de continuïteit van de opdracht ongunstig beïnvloeden.
Wij kunnen, eveneens na overleg met de opdrachtgever, derden inschakelen voor
de uitvoering van de opdracht. Bij een dergelijke inschakeling geldt hetgeen
hiervoor in deze alinea is vermeld, onverkort.
Wij zullen er voor zorgdragen dat de uitvoering van een
opdracht door ziekte, vakantie e.d. van ons personeel niet in gevaar zal worden
gebracht.
Geen van de direct bij de opdracht betrokken partijen mag
tijdens de uitvoering van de opdracht en binnen één jaar na beëindiging
hiervan, personeel van de wederpartij in dienst nemen noch met dit personeel
over indiensttreding onderhandelen, dan in overleg met de wederpartij.
9. Aanpassing opdrachten
Mochten er zich in het kader van de opdracht omstandigheden voordoen die bij de start van de opdracht niet waren voorzien, dan zal wederzijds en in goede harmonie naar een oplossing worden gezocht. Zo nodig kan in dit geval aanpassing van de opdracht plaatsvinden. Ons bureau en opdrachtgever hebben beiden het recht van verdere voortzetting van de opdracht af te zien, indien de oorspronkelijk overeengekomen uitvoering door de gewijzigde omstandigheden aanzienlijk bemoeilijkt of onmogelijk wordt. Artikel 12 van deze voorwaarden is in dit geval onverkort van toepassing. Bij voortzetting van de opdracht zullen aangepaste en nieuwe condities toegevoegd worden aan de 1e opdracht en daarmee één geheel vormen. Niet tijdige uitvoering van enig onderdeel van de opdracht geeft de opdrachtgever niet het recht de overeenkomst te ontbinden, tenzij tevoren het specifieke belang van een bepaalde termijn door de opdrachtgever schriftelijk is vastgelegd en dit door ons schriftelijk is geaccepteerd.
10. Tarieven en kosten
In onze tarieven en de daarop gebaseerde kostenramingen zijn alle kosten (waaronder de normale secretariaats-, reis- en verblijfkosten) inbegrepen, uitgezonderd de kosten van eventuele buitenlandse reizen en verblijfkosten en grote oplagen van notities, rapporten, e.d.; deze zullen afzonderlijke in rekening worden gebracht (een indicatieve limiet bedraagt 25 stuks). De kosten van derden, die wij ten behoeve van de opdracht moeten maken, worden aan de opdrachtgever doorberekend. Een tussentijdse verandering van het niveau van lonen en kosten, die ons noodzaakt tot tariefaanpassing, zal worden doorberekend.
11. Betaling
Onze werkzaamheden worden in principe op basis van bestede
tijd en gemaakte kosten aan de opdrachtgever in rekening gebracht. Tenzij een
andere betalingsregeling is overeengekomen, zenden wij eenmaal per maand of per
4 weken een (voorschot)factuur. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na
factuurdatum. Bij de betaling van een factuur kan de opdrachtgever geen beroep
doen op korting, aftrek, verrekening of opschorting van welke aard ook.
In onze honorariumberekening zijn geen rentekosten
opgenomen. Indien de (voorschot)declaratie 30 dagen na vervaldatum nog niet is
betaald, kunnen wij vanaf de vervaldatum de wettelijke rente in rekening
brengen. Indien betaling niet plaatsvindt binnen 8 weken na de vervaldatum,
kunnen wij de uitvoering van de opdracht opschorten.
Wij zullen op onze naar de opdrachtgever te zenden facturen
een specificatie vermelden van de gewerkte uren betrekking hebbend op de
desbetreffende periode waarover wordt gefactureerd.
De opdracht is in financiële zin afgesloten op het moment
dat de eindafrekening door de opdrachtgever is goedgekeurd. Deze eindafrekening
moet door de opdrachtgever worden
goedgekeurd binnen dertig dagen na ontvangst. Indien de opdrachtgever binnen
deze termijn niet reageert, wordt de eindafrekening geacht te zijn goedgekeurd.
Alle gerechtelijke alsmede buitengerechtelijke kosten
verband houdende met de inning van enige vordering op de opdrachtgever, komen
te zijnen laste. De buitengerechtelijke kosten zullen geacht worden tenminste
15% te bedragen van het te vorderen bedrag. In geval van een gezamenlijk
gegeven opdracht zijn de opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de
betaling van het bedrag van de declaratie, ongeacht de wijze van tenaamstelling
van de factuur.
12. Voortijdige beëindiging opdrachten
De opdracht kan voortijdig worden beëindigd, indien één van
beide partijen van mening is dat werkzaamheden niet (kunnen) worden uitgevoerd
conform de offerte en opdrachtbevestiging en eventuele later schriftelijk
vastgelegde nadere opdrachtspecificaties. In dat geval zal een opzegtermijn van
een maand worden aangehouden voor opdrachten met een doorlooptijd van twee
maanden. Hiertoe zal uiteraard eerst worden overgegaan wanneer is gebleken dat
de geconstateerde problemen niet kunnen worden opgelost.
Bij tussentijdse beëindiging van de opdracht zullen de tot
dan toe verrichte werkzaamheden normaal worden vergoed. Opdrachtgever noch wij
kunnen enig aanspraak of recht van welk aard ook claimen op grond van de
voortijdige beëindiging van de opdracht.
Ingeval één van beide partijen in staat van faillissement
geraakt, surséance van betaling aanvraagt, heeft de ander het recht de opdracht
zonder inachtneming van een opzegtermijn te beëindigen.
13. Aansprakelijkheid
Het bureau is alleen aansprakelijk voor eventuele schade
tijdens de uitvoering van de opdracht bij de opdrachtgever ontstaan, die het
directe gevolg is van verwijtbare gedragingen van haar adviseur(s). Onze aansprakelijkheid beperkt zich tot maximaal
10% van de, krachtens de overeenkomst tot opdrachtvertrekking in rekening
gebrachte honorarium in de betreffende opdracht. Wij zijn niet aansprakelijk
voor alle overige (gevolg)schade, noch voor schade geleden door derden;
hiervoor dient opdrachtgever ons te vrijwaren. De toepassing en het gebruik van
onze adviezen zijn geheel voor risico van de opdrachtgever.
Voornoemde aansprakelijkheid is echter, met inachtneming van
hetgeen hiervoor is vermeld, beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende
geval onder de door ons afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering zal
worden uitbetaald, vermeerderd met ons eigen risico onder die verzekering.
De opdrachtgever is gehouden om het bureau en de door het
bureau ingeschakelde derde(n) te vrijwaren en schadeloos te stellen ter zake
van alle met de opdracht samenhangende vorderingen van derden en alle daarmee
verband houdende financiële gevolgen, een en ander voor zover het bureau op
grond van het voorgaande in dit artikel niet aansprakelijk zal zijn.
14. Eigendom
Het auteursrecht, het recht van tekening of model of enig ander intellectueel eigendomsrecht met betrekking tot het advies dat wordt gegeven, berust bij ons bureau. Opdrachtgever verkrijgt het recht op gebruik van dit eigendom binnen het organisatiedeel waarop opdracht betrekking heeft.
15. Overmacht
Indien het bureau door overmacht van blijvende
respectievelijk tijdelijke aard wordt verhinderd de opdracht uit te voeren,
zijn het bureau en de opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst betreffende de
opdracht zonder rechtelijke tussenkomst ontbonden te verklaren, dan wel de
(verdere) uitvoering van die overeenkomst op te schorten, zonder enige
verplichtingen deswege tot schadevergoeding jegens elkaar.
Van overmacht is sprake, indien de onmogelijkheid om
behoorlijk te presteren, niet aan het bureau te wijten is en derhalve noch krachtens
de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van het bureau
zal komen.
De opdrachtgever is te allen tijde gehouden, ook in het
geval van overmacht, voor de reeds door het bureau geleverde diensten de
daarvoor verschuldigde vergoeding aan het bureau te voldoen.
16. Bekendmaking naam
Het bureau zal het recht hebben de naam van de opdrachtgever en de aard van de opdracht aan derden bekent te maken maar zulks uitsluitend in het kader van het door het bureau verwerven van nieuwe opdrachten en mits het bureau daarvoor toestemming van de opdrachtgever zal hebben verkregen.
17. Overdracht van rechten en verplichtingen
1. Het bureau en de opdrachtgever zijn niet gerechtigd de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst ter zake van een opdracht zonder schriftelijke toestemming van de wederpartij aan een derde over te dragen zulks met inachtneming van hetgeen in lid 2 van dit artikel is bepaald. Deze toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd; de toestemming verlenende partij is echter gerechtigd aan het verlenen van een dergelijke toestemming voorwaarden te verbinden.
2. De toestemming wordt geacht door de opdrachtgever aan het bureau te zijn verleend voor het geval laatstgenoemde zijn rechten en verplichtingen ten opzichte van de opdrachtgever wenst over te dragen aan een met hem gelieerde onderneming. Onder een met het bureau gelieerde onderneming wordt verstaan een onderneming waarin het bureau direct en/of indirect meer dan vijftig procent van het geplaatste en gestorte aandelenkapitaal bezit en waarover het bureau direct en/of indirect de directie voert.
18. Geschillen
Indien door of naar aanleiding van de opdracht een geschil
rijst tussen de opdrachtgever en het bureau, dan zullen partijen trachten dit
geschil door minnelijk overleg op te lossen. Hiertoe wordt ook gerekend de
mogelijkheid het geschil gezamenlijk voor te leggen aan een onafhankelijke
deskundige voor advies of bemiddeling.
Indien het geschil hierdoor niet wordt opgelost, dan zal het
worden voorgelegd aan de bevoegde burgerlijke rechter.
Op alle offertes en op alle opdrachten is het Nederlands
recht van toepassing met uitsluiting van elk ander recht.
19. Algemene bepalingen
Tegenover deze voorwaarden zijn eventuele voorwaarden van de opdrachtgever, waarop ook gesteld of gedeponeerd voor ons bureau niet verbindend, tenzij deze schriftelijk bij het aangaan van de overeenkomst door ons bureau zijn geaccepteerd.